Bremeniti život u 21. stoljeću nameće nove izazove, prilagodbe u svim dijelovima života. Od rođenja, dječjih igara i školovanja, radnih zadataka, seniorskog druženja, i sve do smrti promjene su neizbježne.
Ispisane analize koje se ispisuju svakodnevno navode: Sve što se učilo prije 33 godina, danas je zastarjelo. Sve što danas naučimo  za 23 godine biti će zastarjelo. Pokušaj da se promovira cijelo životno učenje nije dostatno.  Pokazalo se da je i to znanje  u vremenskom zaostatku.
Pravac u kojem bi trebalo krenuti je „ Strateško – futurističko i vizionarsko predviđanje  i provođenje.„  U ekonomskom smislu, riječi kao što su :  talent, sposobnost, snalaženje, inoviranje, moderniziranje i sl. dobar su pravac razvoja. Dakle, treba primjenjivati  UNAPREDNI SUSTAV RAZMIŠLJANJA.

Globalna svjetska situacija i brzi tehnološki napredak potaknuli su i Evropsku uniju da reagira kroz niz svojih odluka.

U Rezoluciji Evropskog Parlamenta od 21.11.2013. br: TA(2013 ) 038 ;
i P7 TA (3013 ) 0036 daju se 53 preporuke u smislu nastupa globalnih promjena  a posebno su važne ; preporuka br: 1.2; koja govori da su  individualne sposobnosti, poslovne i poduzetničke, odgovor na nizak ekonomski rast i nezaposlenost. Ista Rezolucija u preporuci br: 1.5. određuje da države članice trebaju definirati  nacionalne mjere za samo zapošljavane,  a br: 2.28. navodi da u obzir treba uzeti i model poput obiteljskog poduzetnika.  U br: 2.32.  Potiče se Evropska komisija  da  kroz deklaraciju utječe na novi sustav  plaćanja PDV-a.-    ( jeftinije ubiranje poreza )  Isto tako u br: 2.37.predlaže se da Evropski parlament  usvoji Povelju o slobodnim zanimanjima, a u br: 2.38. navedeno je da uz razvoj inovacijskih vještina i domišljatosti, poduzetnike ne treba usmjeravati samo na  školovane.

Značajna odrednica je i Čl. 3 Ugovora među članicama Evropske Unije koji navodi opći cilj  članica kao; uravnoteženi gospodarski rast i punu zaposlenost.

I nacionalne strategije  propisuju gospodarske odrednice. Tako npr: Hrvatska garantira pravo na rad u Čl. 54 Ustava Republike Hrvatske svakom građaninu RH-e. Strategija razvoja poduzetništva RH 2013 – 2020 usvojeno u Saboru RH-e 25.10.2013. navodi smjernice razvoja Republike Hrvatske. Prema dosadašnjem zakonu o trgovačkim društvima Čl. 32.dopuštena je svaka djelatnost koja nije Zakonom zabranjena, ali istim tim Zakonom već u Čl. 35 dopuštene su samo one djelatnosti koje su upisane kod nadležnog Trgovačkog suda. Nižim aktima: Pravilnicima, Odredbama, listama odobrenih djelatnosti, ograničenim iznosima odobrenog godišnjeg prometa, uvjetima poslovnog ambijenta i sl. Ovim Zakonom i propisima pravo na rad i radno stvaralaštvo se znatno ograničava.


Hrvatski ekonomski rejting  u svim dostupnim analizama ukazuje na negativan trend. Pokazatelji za ukupan prihod,bruto društveni proizvod, zaposlenost i sl Hrvatsku svrstavaju na jedno od posljednjih mjesta.
Erozija gospodarstva, uzrokovana lošom organizacijom i političkim smjernicama nisu garancija za bolje sutra.
Tehnološki napredak svjetskog gospodarstva i globalizacija zahtjeva da se i u Hrvatskoj dogodi niz radikalnih promjena. Brojna zanimanja su potpuno nestala. Brojna zanimanja drastično su izmijenjena ( npr: fotografi, urari, automehaničari, tokari i sl. )
Potrebom zadovoljavanja nadošlih tehnoloških promjena formiraju se i niz novih zanimanja ( npr: serviseri mobitela, 3- D printera, robota, dronova i sl.) Analize ukazuju da u jednom radnom vijeku oko jedne trećine zanimanja nestaje a pojavljuju se nova.
Mijenjaju se i cijele grane privređivanja i obavljanja usluga.

 

TEMELJNO  STVARALAŠTVO -  IDEJA I CILJEVI

Potaknuti  negativnim ekonomskim rezultatima i učincima u RH ponudili smo 2015.godine projekt „ TEMELJNO STVARALAŠTVO „ u kojem su opisana rješenja revitalizacije cjelokupnog hrvatskog gospodarstva „ odozdo prema gore„ to jest  iz baze proizvodnih i uslužnih djelatnosti.
Četiri su temeljna cilja koji formiraju globalni boljitak:


 1 ) SS - Slobodno stvaralaštvo po pitanju ; djelatnosti,  radnog prostora, izvršitelja i radnog vremena.
2 ) PK - Preraspodjele kapitala; prvenstveno reverzibilnog procesa u korist financijskog jačanja realnog sektora;
 3 ) DK - Dodatnog kapitala u  produkciju prema novim kriterijima ( svoti uplaćenog poreza )
 4 ) SS - Stimulativno stvaralaštvo ; subvencijama kamata, te povratom preplaćenog poreza.

SVEOPĆA MOBILIZACIJA STANOVNIŠTVA ZA STVARALAŠTVO

Ostvariti ovako radikalan proces u stvaralaštvu mukotrpan je put i traži stručne rasprave, nove odluke, ali i vrijeme za implementaciju.

Autor projekta i suradnički tim eminentnih stručnjaka te partnerskih institucija u organizaciji Udruge BOLJITAK – stručne udruge kreativaca iz Zagreba ponudilo je projekt „ Masovno slobodno i stimulativno stvaralaštvo“ U prvoj  fazi oživljavanja zamrlog hrvatskog gospodarstva nastoji se mobilizirati  sveobuhvatno masovno stanovništvo za stvaralaštvo u domaćoj proizvodnji i  uslugama.
Prema statističkim podatcima u hrvatskoj ima 1,700.000 sposobnih ljudi za obavljanje raznih poslova, a ne rade. Između njih treba očekivati za aktivne djelatnosti određeni broj sposobnih za obavljanje poslova u sklopu masovnog stvaralaštva. Sposobne treba očekivati između 300.000 nezaposlenih u Zavodu za zapošljavanje, među 1,200.000 umirovljenika, među 500.000 branitelja, među 170.000 studenata, te onih zaposlenih s minimalnim primanjima i onih bez plaće više mjeseci. Sve sposobne i željne raditi treba uključiti u aktivno stvaralaštvo.
U projektu sveopće mobilizacije mogućeg aktivno sposobnog stanovništva najveća prepreka je postojeća regulativa, tj. nedovoljno fleksibilni akti za djelovanje.

NOVE REGULATIVNE MJERE  

Novu organizaciju poslovanja u temeljnom – kućno obiteljskom poslovanju, propisano u aktima za obavljanje domaće radinosti treba uskladiti  s napretkom  21. stoljeća. Isto tako treba uskladiti s Rezolucijom EU Parlamenta i aktima RH:  strategijom za razdoblje 2014-2015. kao i smjernicom za razvoj i provedbu aktivne politike zapošljavanja 2014 – 2016 g. te Nacionalnim programom reformi 2015 g.

MJERA  1.  Postojeći Zakon o obrtu NN 143/13, propisuje da  domaću radinost ili sporednog zanimanja, mogu obavljati fizičke osobe uz uvjet : da udovoljavaju potrebne stručne osposobljenosti, srednje struke ili položenog majstorskog ispita. Ovaj uvjet treba UKINUTI.

Tempo kojim se danas razvijaju tehnološki procesi iziskuju  stjecanja novih znanja. Jer smjernice ekonomske aktivne politike povećanja zapošljavanja  i ne uključuju u stvaralaštvo  : mlade, starije, invalide, žene, nezaposlene, branitelje, i sl.

MJERA 2.  Dosadašnji odobreni bruto primitci mogu biti 10 bruto prosječnih mjesečnih plaća godišnje u RH, treba glasiti: Odobreni bruto primitci po jednom izvršitelju domaće radinosti - godišnje mogu biti  do 50 %  prosječnog ukupnog prihoda po zaposlenom u RH.

MJERA 3.  Dosadašnja Lista proizvoda i usluga dozvoljenih u domaćoj radinosti ili sporednim zanimanjima prema propisanom Pravilniku- temeljenom na Zakonu o obrtu NN79/2007, treba ukinuti , a u primjenu  staviti NACIONALNU klasifikaciju djelatnosti NN 127/ 2013g. uz popis ponekih ograničenja.

 Financijska opravdanost. Ukupan prihod u RH u 2014g. bio je 630 mlrd kn. što je po jednom uposlenom  450.000 kn/g. Dosadašnji  dozvoljeni prihod po jednom djelatniku u domaćoj radinosti od 10 prosječnih bruto plaća po radniku     RH, ograničen je na 18,4 % od prihoda prosječnog radnika RH. što je destimulirajuće i nije isplativo.
Umjesto odobrenja što je odobreno, uvesti poneka ograničenja, kao:

u nedozvoljeno poslovanje ubrojeno je: rudarenje, poslovi s plinom, kemikalijama, medicinom, zračnom i brodskom prijevozu i proizvodnja eksplozivnih predmeta.
Nije dozvoljena proizvodnja i usluge koje djeljuju štetno na zdravlje i imovinu.
U ograničeno poslovanje uz dozvolu smatramo proizvodnju željeza i čelika, strojeva, motornih vozila, namještaja,  ( Svu kapitalnu i investicijsku produkciju.)

 

MJERA 4. Do sada propisani porez za obavljanje domaće radinosti ili sporednog zanimanja, obračunava se prema paušalnom iznosu ili prema poslovnim knjigama. Treba glasiti : Porez na promet određuje se u visini od 7 % za svaki obavljeni i fakturirani posao.


  Porez na promet od 7 % ( bez prava na odbitak pred poreza ) odgovara porezu na dodanu vrijednost od 25 % s pravom na povrat pred poreza. Ovim sustavom pojednostavljujemo  i administrativne i knjigovodstvene poslove.

Samozapošljavanje
Omogućenom brzom registracijom, s proširenom listom djelatnosti bez ograničenja i povećanim financijskim limitom, za svakoga novoga aktiviranog djelatnika, te uz mogućnost prelaska u viši stupanj poslovanja, možemo očekivati sveopću mobilizaciju stanovništva za stvaralaštvo.


Poučeni rezultatima OPG-ova - Opće poljoprivredno gospodarstvo,      (  početkom 2016.g u Hrvatskoj je bilo registrirano 200.000  OPG-ova)  Očekujemo  da će se u novi ponuđeni model

OOG – Opće obiteljsko gospodarstvo

uključiti 200.000 do 300.000 djelatnika
( Ovo je model u kojem svi ostali, koji nemaju zemlju za obradu i mogućnost otvarana OPG-a, mogu aktivirati svoje sposobnosti za stvaralaštvo.) Osim, raspoložive,  neaktivne, a radno sposobne grupe od 1,700.000 žitelja RH. kao što su: nezaposleni, mladi, umirovljenici, branitelji, materijalno osiromašeni i sl. imati će koristi i cjelokupna društvena zajednica. I gospodarstvenici će bezbrižno uspostavljati poslovnu suradnju na potrebno vrijeme i u potrebnom obimu. Povećanjem prihoda u proračun i najšira društvena zajednica imati će koristi.

Djelatnička kartica
U mnoštvu raznih kartica : bankovnih, trgovačkih, sportskih, osobnih, sve do studentskih, te obimna mreža informatičkih sustava, predlažemo formirati i djelatničku karticu ( business cards ). 

NAPOMENA: Pod naslovom NOVE MOGUĆNOSTI predložena je djelatnička kartica kao identifikacija za poslovanje. Djelatničku karticu dobivaju sve punoljetne i sposobne osobe za bilo koje područje radne aktivnosti. Ovo je poticajna aktivnost i za već postojeće djelatnike, za  brže pregrupiranje, zamjena radnog mjesta, obavljanje više poslova u isto vrijeme, rad s prekidom i sl.

 

 

 

 

PRIJEDLOG:

PRAVILNIK O DOPUNSKIM DJELATNOSTIMA NA OPĆIM OBITELJSKIM GOSPODARSTVIMA

ČLANAK 1.

Ovim Pravilnikom utvrđuje  se institucija za usvajanje pravilnika, usvajanje važećih odredbi akta o poslovanju, o mjestu registracije, o realizatorima  posla, o dopuštenoj djelatnosti, ograničenju u poslovanju, opsegu poslova, o oporezivanju te o  postupku upisa i tehnici poslovanja.

ČLANAK 2.

Temeljna institucija za usvajanje pravilnika je Ministarstvo

Ozakonjeni pravilnik je temeljen na  Rezoluciji evropskog Parlamenta od 21.11.2013. i Strategiji razvoja RH 2013-2020
Pravilnik o dopunskim djelatnostima na općim obiteljskom gospodarstvima, utvrđuje  ministar.

ČLANAK 3.

Izvršitelj poslova je punoljetna fizička osoba - obiteljski poduzetnik, koji proizvodi ili obavlja usluge u skladu sa svojim inovacijskim sposobnostima i vještinama  a prema odredbama ovog Pravilnika i drugim utvrđenim propisima.
Mjesto registracije  je nadležni Županijski ured ovisno o sjedištu izvršitelja poslova ili pri središnjem uredu u gradu Zagrebu.

ČLANAK 4.

Djelatnost koja se može obavljati u OOG-u prepuštena je umnim i fizičkim sposobnostima svakog pojedinca , a izbor je opisan u NKD.
Ograničenja djelatnosti odnose se na poslovanje s plinom, kemikalijama, lijekovima i eksplozivima

ČLANAK 5.

Opseg poslovanja određen je  financijskim ograničenjem. Odobreni  ukupni prihod godišnje je 50 %  prosječnog bruto ukupnog prihoda radnika u RH.
Ostvarenjem većeg ukupnog prihoda djelatnik je dužan preregistrirati poslovanje.

ČLANAK 6.

Oporezivanje poslova utvrđuje se sa 7 % poreza na promet  na temelju ukupne svote napisane na izdanom računu. 

ČLANAK 7.

 Upis poslovanja pri nadležnom tijelu obavlja se na propisanoj tiskanici  u koju treba upisati: ime i prezime, mjesto obavljanja djelatnosti, OIB izvršitelja i pretežna djelatnost radi statističke evidencije.
Svaki djelatnik dobiva djelatničku karticu na kojoj su ispisani svi podatci iz prijavne tiskanice te registarski broj iz upisnika u registar.
Svaki djelatnik dobiva i vodič s preciznim uputama poslovanja: izdavanja računa i vođenja evidencije, promjenama u poslovanju i prestanku poslovanja.

ČLANAK 8.

Ovaj pravilnik stupa na snagu 8 dana nakon objave u narodnim novinama.