START-UP PROJEKT

SVEOPĆA MOBILIZACIJA STANOVNIŠTVA ZA STVARALAŠTVO

Autor projekta : Mr.sc. Branko Grahovac dipl.oec.
Stručni suradnik : Mr.sc. Vinko Fostač dipl.oec.
Lektor i moderator na projektu : Josip Ivanović
Promotor : BOLJITAK – stručna udruga kreativaca, Zagreb

PARTNERI PROJEKTA:

  1. SUK - Strukovno učilište „ Krešimir „, Zagreb
  2. PROMOVIS d.o.o. marketinška podrška

INSTITUCIJE PODUPIRATELJI PROJEKTA:

  • CROMA - Udruga menadžera hrvatske
  • OECD - Međunarodna organizacija za ekonomsku suradnju

STRUČNI OCJENJIVAČI:

Mr.sc.Antun Petak, socijolog-sociologist.
Josip Milaj dipl oec.

PROJEKT SU FINANCIJSKI PODRŽALI:

...................................................

..................................................


Sveopća mobilizacija stanovništva za stvaralaštvo

SADRŽAJ

Temeljna ideja i ciljevi

Višefazna provedba projekta

Pokretanje posla – Start-up; poduzetnik početnik

Domaća radinost ili sporedno zanimanje

Ograničenje u količini dozvoljene djelatnosti

Lista odobrenih poslova

Dosadašnja tehnika poslovanja

Uvjeti za obavljanje poslovanja

Prijava poslovanja

Odobrenje za poslovanje

Dosadašnji način poslovanja

NOVE MOGUĆNOSTI

Jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću.

Sveopća mobilizacija stanovništva za stvaralaštvo

Djelatnička kartica

Regulativne mjere

Mjera 1. Stručna osposobljenost

Mjera 2. Bruto primitci

Mjera 3. Lista odobrenih djelatnosti

Mjera 4. Porez za obavljanje djelatnosti

Efekti poslovanja

Samozapošljavanje

Analiza financijskih rezultata

Financijski efekti od produkcije

Financijski efekti i društvena zajednica

Zaključna razmatranja


START- UP

TEMELJNA IDEJA I CILJEVI

Potaknuti negativnim ekonomskim rezultatima i učincima u RH ponudili smo 2015.godine projekt „ TEMELJNO STVARALAŠTVO „ u kojem su opisana rješenja revitalizacije cjelokupnog hrvatskog gospodarstva „ odozdo „ to jest iz baze proizvodnih i uslužnih djelatnosti.
Četiri su temeljna cilja :

  1. Slobodno stvaralaštvo po pitanju ; djelatnosti, radnog prostora, izvršitelja i radnog vremena.
  2. Preraspodjele kapitala; prvenstveno reverzibilnog procesa u korist financijskog jačanja realnog sektora
  3. Dodatnog kapitala u produkciju prema novim kriterijima (svoti uplaćenog poreza)
  4. Stimulativno stvaralaštvo ; subvencijama kamata, te povratom preplaćenog poreza.

VIŠEFAZNA PROVEDBA PROJEKTA

Ostvariti ovako radikalan proces u stvaralaštvu mukotrpan je put i traži stručne rasprave, nove odluke, ali i vrijeme za implementaciju.

Autor projekta i suradnički tim eminentnih stručnjaka te partnerskih institucija u organizaciji Udruge BOLJITAK – stručne udruge kreativaca iz Zagreba ponudilo je projekt „ Masovno slobodno i stimulativno stvaralaštvo“ kao prvu fazu oživljavanja zamrlog hrvatskog gospodarstva. U projektu se nastoji potaknuti sveobuhvatno masovno stvaralaštvo u domaćoj proizvodnji i uslugama.
Prema statističkim podatcima u hrvatskoj ima 1,700.000 sposobnih ljudi za obavljanje raznih poslova, a ne rade. Između njih treba očekivati za aktivne djelatnosti određeni broj sposobnih za obavljanje poslova u sklopu masovnog stvaralaštva. Sposobne treba očekivati između 300.000 nezaposlenih u Zavodu za zapošljavanje, među 1,200.000 umirovljenika, među 500.000 branitelja, među 170.000 studenata, te onih zaposlenih s minimalnim primanjima i onih bez plaće više mjeseci. Sve sposobne i željne raditi treba uključiti u aktivno stvaralaštvo.

U projektu sveopće mobilizacije mogućeg aktivno sposobnog stanovništva najveća prepreka je postojeća regulativa, tj. nedovoljno fleksibilni akti za djelovanje.

Pravo na rad zagarantirano je u Čl. 54 Ustava RH svakom građaninu RH. Zakonom o trgovačkim društvima Čl. 32 dopuštena je svaka djelatnost koja nije Zakonom zabranjena. Ali, istim tim Zakonom već u Čl-35 dopuštene su samo one djelatnosti koje su upisane kod nadležnog Trgovačkog suda. U protivnom oni koji se ne pridržavaju Čl.35 biti će kažnjeni prema Čl 630 i to : pravne osobe 50.000 kn a odgovorne osobe sa 7.000 kn. Nižim aktima: Pravilnicima, odredbama, listama odobrenih djelatnosti i dr., pravo na rad i radno stvaralaštvo značajno je reducirano.


Rješenja za sveopću masovnu mobilizaciju u stvaralaštvu trebale su ponuditi regulative: za domaću radinost, za proizvodnju i sporedno zanimanje, za usluge u vlastitom prostoru, za slobodna zanimanja, autorske i patentne radove, student servise i OPG-ove za poljoprivrednike.

Pred takove "nukleuse" buduće ozbiljne privrednike postavljene su velike birokratske prepreke. Dokaz ove nakaradne i neosmišljene gospodarske politike, vidljiv je u svakodnevnom životu i svim dijelovima društvenog života (besposličarenje, prosjačenje, ovisnost o javnim kuhinjama, beznadnost). Od propisane regulative koja
propisuje sve uvjete od proizvodnje do prodaje navesti ćemo nepotrebna
financijska i slična ograničenja.

  1. Prvu grupu čine autorski radovi i patentni ugovori koje pojedinci sklapaju s tvrtkama i institucijama po porezno propisanoj proceduri i nema posebnih limita u visini godišnjeg prihoda. Ovu grupu čine autori – novinari, umjetnici, glumci, režiseri, glazbenici, dizajneri, književnici, prevoditelji,redaktori, lektori,znanstvenici.
  2. Drugu grupu čine slobodna zanimanja koja se oslanjaju na Zakon o obrtu, te OPG-ovi Opće poljoprivredna gospodarstva koja se oslanjaju na Zakon o poljoprivredi. Po prihodu Zakon ih ograničava na 230.000 kn /god. po nositelju OPG-a. U slučaju prekoračenja ovog limita dužni su poslovati i obračunavati PDV prema postojećem Zakonu.
  3. Treću grupu čini domaća radinost koja svoje djelovanje temelji na Zakonu o obrtu. Ovo je najniži oblik poslovnog djelovanja i registrira se pri nadležnom uredu državne uprave ( u Županiji ) Ipak, i ovdje se birokracija pobrinula da je poslovanje komplicirano, ispunjavajući bezbrojne nepotrebne uvjete.

POKRETANJE POSLA – START- UP , PODUZETNIK POČETNIK

Poteškoće u oživljavanju ukupnog gospodarstva ali i pojedinih segmenata u stvaralaštvu, desetljećima udomaćene letargije i depresije stanovništva, ukazuje na potrebu promjena i provedbu projekta „sveopće mobilizacije stanovništva za stvaralaštvo“ po sustavu „ korak po korak“ Spoznavši ciljeve projekta i zadane mogućnosti realizacije projekta počinjemo od:

Domaća radinost ili sporedna zanimanja

Domaća radinost obavlja se u skladu s Pravilnikom o sadržaju domaće radinosti, koji je utemeljen na Zakonu o obrtu NN143/13 , Rješenju o cijenama od 27.09.2007., Rješenju poreznog sustava od 01.08.2007. Pravilniku o porezu na dohodak NN157/14, od 01.01.2015. te listi o mogućoj proizvodnji i obavljanju usluga NN128/2003.

Odredbama ovih 5 akata, praktički svaka zdrava i sposobna osoba u RH može obavljati poslove domaće radinosti (proizvodnju određenih roba) ili sporedno zanimanje (obavljati određene usluge).

U praksi ovim sporednim poslovima, u smislu daljnjeg razvoja stoje na putu znatne prepreke, od kojih su dvije izraženije.

  1. Ograničenje u količini dozvoljene djelatnosti prikazano kao maksimalni prihod koji djelatnik smije godišnje ostvariti. Određeno je da ukupan godišnji prihod smije biti najviše 10 prosječnih bruto osobnih dohodaka u RH. što određuje i količinu izrađenih proizvoda ili obavljenih usluga, neovisno o tržišnoj potražnji. Prekoračenjem ove svote djelatnik prelazi u višu kategoriju, a potom i u obveznika obračuna i plaćanja PDV-a.
    Ovim odrednicama možemo zaključiti da je svaka domaća radinost poticaj za start up – djelatnost za otvaranje obrta ili trgovačkog društva, ali i novih mogućnosti zapošljavanja.
  2. Lista odobrenih djelatnosti
    Ograničeni maksimalni prihodi koje je dozvoljeno ostvarivati u domaćoj radinosti samo je prividna poteškoća u poslovanju. Ona, u proširenju poslovanja, iziskuje preregistraciju ( izmjenu akata ) koji će svaki pojedinac rado obaviti obzirom da mu je poslovanje dobro krenulo.

Veću prepreku na putu razvoja domaće radinosti ima lista odobrenih djelatnosti prema Pravilniku NN79, od25.09.2007. Proizvodnja i usluge koje se mogu obavljati u domaćoj radinosti i sporednim zanimanjima su:

(SAŽETO):

  1. Proizvodnja na tradicionalan način; tkanina, čipki, tila, vrpci, resa, filca, pluta, figura,...
  2. Proizvodnja ručnim radom: suvenira, cvijeća, štapova za šetnju, dugmadi, ...
  3. Usluge : skupljanje plodova prirode, popravci ambalaže, popravci drški, metli, četki, vješalica, špula, poklopaca, prostirača, madraca za napuhavanje, pokrivki za životinje


Već ovdje vidimo da su u osnove stvaralaštva unesene ograničavajuće prepreke, demotivirajuće, nedorečene, nepotpune i u cjelini nepromišljene i promašene. Ova lista mogla je važiti u drugoj polovici prošlog stoljeća. Međutim, spomenuta lista proizlazi iz Čl.3 al.2 Pravilnika o obliku i načinu vođenja i obavljanja domaće radinosti ili sporednog zanimanja NN 79 / 2007 . Lista odobrenih proizvoda i usluga, potpisana je od Ministra gospodarstva RH.

Iz opisanog, a imajući u vidu cilj : sveopću mobilizaciju stanovništva za stvaralaštvo uviđamo da problem i nije velik.

U nadležnosti Ministarstva gospodarstva, treba ispraviti - dopuniti Pravilnik, (bez potrebe Saborskih rasprava i donošenja Zakona) temeljem izbora iz Nacionalne klasifikacije djelatnosti.

DOSADAŠNJA TEHNIKA POSLOVANJA U DOMAĆOJ RADINOSTI

Dosadašnji uvjeti za obavljanje poslovanja su:

  1. - da se poslovanje obavlja isključivo osobnim radom
  2. - da je osoba stručno ( obrazovno ) osposobljena za taj posao
  3. - da mu bruto primanja od tog posla ne prelaze 10 bruto OD u RH

Dosadašnji način prijavljivanja poslovanja

Prijava za domaću radinost ili sporedno zanimanje obavlja se pri nadležnom uredu državne uprave u Županiji ili uredu u gradu Zagrebu odnosno sjedištu prijavitelja. Prijavi treba priložiti : Presliku osobne iskaznice, dokaz o stručnoj spremi, dokaz o zdravstvenoj sposobnosti, biljeg i uplatu u korist državnog proračuna.

Pogodnost za umirovljenike je da im se ne obustavlja mirovina., niti su obvezni plaćati mirovinsko osiguranje.

Dosadašnje izdavanje odobrenja za poslovanje

Odobrenje za obavljanje domaće radinosti ili sporednog zanimanja izdaje ured državne uprave u Županiji ili gradu Zagrebu a sadrži:

Ime i prezime, redni broj, adresu, definiranje maksimalnoga prihoda, upute o promjenama poslovanja, te prestanku poslovanja.

Dosadašnji sustav poslovanja

Za obavljanje domaće radinosti ili sporedne djelatnosti potrebno je voditi odgovarajuću evidenciju.

Prema vrsti poreznog obveznika moguće je odabrati :

  1. Plaćanje paušalnog poreza, koji treba uplaćivati tromjesečno a u tom je slučaju potrebno voditi "Knjigu prometa – obrazac KPR"
  2. Plaćanje poreza na dohodak uz knjigu prometa KPR potrebna je voditi i evidenciju prema obrascima KPI, DI, i TO.

NOVE MOGUĆNOSTI

Jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću

Za cjelokupnu negativnu sliku hrvatskog gospodarstva ne treba okriviti ; lošu konfiguraciju zemljišta, neprikladnu infrastrukturu, rudno bogatstvo, nedostatak repro materijala, lijenost stanovništva, , tržište, marketing strategiju i ostale bazne proizvodne potencijale.

Glavni krivac je zamršena regulativa i birokracija koja slijepo izvršava sve napisane gluposti.

Stotine napisanih projekata za; mlade, starije, nezaposlene, branitelje, potrebite, i građane iz pasivnih krajeva, i sl. s 8 do 12 mlrd kn/g. potpora nisu dali rezultat.

Posljednji pokušaj formiranja "Jednostavnog društva s ograničenom odgovornošću koji je prividno dao neke prednosti: osnivanje za 10 kn i prijavu samo kod javnog bilježnika (uz 807 kn objave u NN i državni biljeg), te da u samom početku ne mora imati nikakve druge uvjete, ali već kod prvog inspekcijskog pregleda traži se stručna sprema, minimalni tehnički uvjeti rada, obavljanje smo poslova koji su upisani u registar (rješenje). Poseban uvjet ,da privrednik nije prebacio dobit od 20.000 kn. Uvjet je da ¼ dobiti odvaja kao rezervu. Potom slijedi komplicirana preregistracija, upis u PDV obveznike, a isto je i komplicirano zatvaranje firme.

Sveopća mobilizacija stanovništva za stvaralaštvo

Sveopću mobilizaciju stanovništva za stvaralaštvo moguće je postići izmjenama i dopunama u određenim propisima:

  • U novoj Nacionalnoj Klasifikaciji proizvoda po djelatnostima u RH NN157 od 31.12.2014, djelatnosti su razvrstane u 21 područje i ispisane na 65 stranica A 4 formata, s opisanih više od 3.000 djelatnosti. Stručnim pregledom i stanjem u praksi mogli bi zaključiti da se 90 % ispisanih djelatnosti može obavljati u domaćoj radinosti.
    Danas, sposobni građani kupuju razne vrste robe u trgovačkim lancima, te iste dorađuju za svoje potrebe, iako nemaju definirane kvalifikacije za te poslove. Ako mogu raditi i uspješno napraviti proizvod za sebe, zašto ne mogu napraviti i obračunati svoj rad i drugima, uz odgovarajući račun. U praksi se pokazalo da su mnoge domaćice pravi specijalisti za razne vrste; zimnica, džemova, tjestenina sušenog voća, jela, kolača i torti , a nemaju za to odgovarajuću kvalifikaciju. Djelatnosti treba terminološki uskladiti s 21. Stoljećem te najavljenim tehnološkim dostignućima.
  • Dosadašnje odobrene djelatnosti u domaćoj radinosti ne treba proširivati prema opisanoj nacionalnoj klasifikaciji, već je uputno iz te liste opisati što u domaćoj radinosti nije odobreno.
    Svakako u domaćoj radinosti ne bi trebalo biti odobreno: Rudarstvo i vađenje ruda, rad s plinom i parom, poslovi infrastrukture, visoka gradnja, trgovina na veliko, financijsko poslovanje, znanstvena djelatnost, javna uprava i obrana i sl. Poslove koje treba
    ograničeno odobriti su proizvodnja željeza, čelika, strojeva,motornih vozila, namještaja te željeznički, pomorski i zračni promet i sl. Ovi poslovi ograničeni su maksimalnim godišnjim prihodom koji djelatnik smije ostvariti.
  • Pesimizam i bojazan od nove konkurencije treba odagnati; javnim objavljivanjem u elektronskim i pisanim medijima po županijama i općinama tako da svatko može dobiti sve upute i savjete. Olakšan je početak djelatnosti, ali i prelazak iz jedne djelatnosti u drugu. U svakom pojedincu je skriveni neki talent. Nisu li mnogi samouci bolji izvođači od super školovanih. Taj božji dar treba iskoristiti. Živimo u doba interneta i svekolikog upijanja znanja. Otvorimo put u budućnost. 

Cjelokupan učinak u rukama je Ministra gospodarstva i odluke da se Pravilnik o obavljanju domaće radinosti s listom odobrenih djelatnosti proširi u skladu s nacionalnom "Klasifikacijom proizvoda po djelatnostima u RH".

Djelatnička kartica

U mnoštvu raznih kartica : bankovnih, trgovačkih, sportskih, osobnih, sve do studentskih, te obimna mreža informatičkih sustava, predlažemo formirati i djelatničku karticu (business cards).

Svi elementi koji su upisani u odobrenju za poslovanje naznačeni su i na djelatničkoj kartici, - uz mogućnost elektronske obrade.

NOVE REGULATIVNE MJERE

Novu organizaciju poslovanja u temeljnom – kućno obiteljskom poslovanju, propisano u aktima za obavljanje domaće radinosti treba uskladiti s napretkom 21. stoljeća. Isto tako treba uskladiti i programe s strategijom za razdoblje 2014-2015. kao i smjernicom za razvoj i provedbu aktivne politike zapošljavanja 2014 – 2016 g. a sve propisano u Nacionalnom programu reformi 2015 g.

MJERA 1. Postojeći Zakon o obrtu NN 143/13, propisuje da domaću radinost ili sporednog zanimanja, mogu obavljati fizičke osobe uz uvjet: da udovoljavaju potrebne stručne osposobljenosti, srednje struke ili položenog majstorskog ispita. Ovaj uvjet treba UKINUTI.

Tempo kojim se danas razvijaju tehnološki procesi iziskuju stjecanja novih znanja. Jer smjernice aktivne politike povećanja zapošljavanja razlikuje praktičnu nastavu i stručnu praksu i uključuju u stvaralaštvo : mlade, starije, invalide, žene, nezaposlene, branitelje, i sl.

MJERA 2. Dosadašnji odobreni bruto primitci mogu biti 10 bruto prosječnih mjesečnih plaća godišnje u RH, treba glasiti: Odobreni bruto primitci po jednom izvršitelju domaće radinosti - godišnje mogu biti do 50 % prosječnog ukupnog prihoda po zaposlenom u RH.

Financijska opravdanost. Ukupan prihod u RH u 2014g. bio je 630 mlrd kn. što je po jednom uposlenom 450.000 kn/g. Dosadašnji dozvoljeni prihod po jednom djelatniku u domaćoj radinosti od 10 prosječnih bruto plaća po radniku RH, ograničen je na 18,4 % od prihoda prosječnog radnika RH. što je destimulirajuće i nije isplativo.

Količinska opravdanost. U proizvodnom i uslužnom stvaralaštvu postoje ekonomski isplative količine koje tehnološki ograničavaju i ekonomski opravdavaju posao kojim se djelatnik bavi.
Proizvodi koji se vide na sajmovima kao: med, rakija, suveniri , igračke, kolači,suhomesnati proizvodi isl, ne mogu održati proizvodni kontinuitet , jer pretvaranjem ovih roba u novčanu vrijednost dolaze do dozvoljenog maksimuma. Dakle, onemogućuje se proizvodnja tijekom čitave godine.

Vremenska opravdanost. Proizvodnjom i uslugama pojedini djelatnik mora opravdati svoj uloženi rad. Ako je poznato da je u svakoj cijeni vrijednost uloženog rada 50% a vrijednost uloženog materijala 50% iz toga proizlazi da djelatnik očekuje 200 kn za rad +200kn za materijalne troškove, ili ukupan prihod od 400 kn/dnevno.
Ako djelatnik proizvodi i prodaje: aroniju, razne kreme, ulje od konoplje ili čvarke, u maksimum 200 dana mora prestati sa aktivnošću jer prelazi odobreni novčani limit.

MJERA 3. Dosadašnja Lista proizvoda i usluga dozvoljenih u domaćoj radinosti ili sporednim zanimanjima prema propisanom Pravilniku- temeljenom na Zakonu o obrtuNN79/2007, treba ukinuti, a u primjenu staviti NACIONALNU klasifikaciju djelatnosti NN 127/ 2013g. uz popis ograničenja.

Kako smo već naveli u nedozvoljeno poslovanje ubrojeno je: rudarenje, poslovi s plinom, kemikalijama, medicinom, zračnom i brodskom prijevozu i sl.

U ograničeno poslovanje uz dozvolu smatramo proizvodnju željeza i čelika, strojeva, motornih vozila, namještaja, i sl

Posjetom sajmovima i pregledom kataloga (u dosadašnjoj praksi), proizvoda domaće radinosti (otočki proizvodi, proizvodi braniteljskih zadruga, te specijaliziranih i regionalnih ponuda) primjećujemo da su to:

  • Proizvodi iz prirode - svježi ,osušeni ili prerađeni
  • Likeri, rakije, sokovi,vina.
  • Ulja posebno-djevičansko maslinovo i sl.
  • Čajevi, kreme, sapuni
  • Ekstrakti: lavande, kadulje, smilje i dr.
  • Pripravci od janjaca, divljači
  • Plodovi mora: ribe, školjke, spužve
  • Sirevi, paštete, pršuti, kulen
  • Kulinarske (gastro kuhinje)
  • Pribor za kupanje ,ronjenje, i ostale aktivnosti na vodi
  • Suveniri, čipke, ogrlice, naušnice,igračke.

Kada bi pobrojali sve regije , pa i dijelove naše domovine i umješnosti naših građana, zaključujemo da se ove aktivnosti samo dijelom uklapaju u predloženo novo poslovno okruženje (prostorno, po djelatnostima, kadrovskim spremama, radnom vremenu). Naprijed nabrojenim aktivnostima treba pribrojiti i cijelu prateću djelatnost (od dizajna do ambalaže), a proizvodi su od: tekstila, drva, kamena, plastike, kemijskih pripravaka, pa do gastro namirnica.

Anketiranjem osoblja (trgovaca) na tim sajmovima uviđamo da su tu zastupljene razne struke: daktilografi, projektanti, kemičari, medicinski radnici, poljoprivrednici, službenici i sl.

PREPORUKA : Prihvatiti predložene mjere;, 1 do 4, olabaviti inspekcije a ojačati savjetodavne i naročito stimulativne mjere poslovanja.

MJERA 4. Do sada propisani porez za obavljanje domaće radinosti ili sporednog zanimanja, obračunava se prema paušalnim iznosu ili prema poslovnim knjigama treba glasiti : Porez na promet određuje se u visini od 7 % za svaki obavljeni i fakturirani posao.

Porez na promet od 7 % (bez prava na odbitak predporeza) odgovara porezu na dodanu vrijednost od 25 % s pravom na povrat predporeza. Ovim sustavom pojednostavljujemo i administrativne i knjigovodstvene poslove.

NAPOMENA: Pod naslovom NOVE MOGUĆNOSTI predložena je djelatnička kartica kao identifikacija za poslovanje. Djelatničku karticu dobivaju sve punoljetne i sposobne osobe za bilo koje područje radne aktivnosti. Neovisno koje područje poslovanje osoba obavlja (bez posla, u stalnom ili privremenom radu, u mirovini i sl.)

Ovo nije ograničavajuća okolnost, za već postojeće djelatnike, već poticajna: brže pregrupiranje, zamjena radnog mjesta, obavljanje više poslova u isto vrijeme, rad s prekidom i sl. Kao što pojedini poslodavac ima desetke vlastitih poduzeća , isto pravo priuštimo i pojedincu poduzetniku (ili posloprimcu) da ostvaruje svoje Ustavno pravo na rad i život. I tako odlazak u mirovinu sa 67 g. života postaje bespredmetan. Mnogi umirovljenici, zbog naravi posla ili dobrog zdravlja, mogu i nadalje privređivati.

EFEKTI POSLOVANJA

Ograničavanje visine prihoda i ostalih krutih kočnica propisa bili su prepreka ostvarivanju gospodarskog rasta. Potrebna je veća mogućnost razvoja i stvaralaštva u domaćoj radinosti kao poticaji i mogućnost otvaranja budućih novih obrta i trgovačkih društva.

Samozapošljavanje

Omogućenom brzom registracijom, s proširenom listom djelatnosti bez ograničenja i povećanim financijskim limitom, za svakoga novoga aktiviranog djelatnika, te uz mogućnost prelaska u viši stupanj poslovanja, možemo očekivati sveopću mobilizaciju stanovništva za stvaralaštvo.

Poučeni rezultatima OPG-ova ( početkom 2016.g bilo je registrirano 200.000 OPG-ova ) očekujemo da će se u novi ponuđeni model

OOG – Opće obiteljsko gospodarstvo

uključiti 200.000 do 300.000 djelatnika

(Ovo je model u kojem svi ostali, koji nemaju zemlju za obradu i mogućnost otvarana OPG-a, mogu aktivirati svoje sposobnosti za stvaralaštvo). Osim, raspoložive, neaktivne, a radno sposobne grupe od 1,700.000 žitelja RH. kao što su: nezaposleni, mladi, umirovljenici, branitelji, materijalno osiromašeni i sl. imati će koristi i cjelokupna društvena zajednica. I gospodarstvenici će bezbrižno uspostavljati poslovnu suradnju na potrebno vrijeme i u potrebnom obimu. Povećanjem prihoda u proračun i najšira društvena zajednica imati će koristi.

Analiza financijskih rezultata

  1. Financijski efekti od produkcije
    • Prvu grupu čine novo aktivirani djelatnici. Ako 200.000 djelatnika uđu u kalkulaciju sa 3 radna dana tjedno i 3 sata rada na dan i pri tome ostvare prihod od 100.000 kn / godišnje ; rezultat će biti:
      200.000 izv. x 100.000 kn/g = 20,000.000.000.
      ili 20 mlrd kn/g
    • Drugu grupu čine već postojeći djelatnici koji iz sive zone prelaze dobrovoljno u novi sustav legaliziranja i registriranja uz mogućnost proširenja djelatnosti, kooperacija s „većim“privrednicima, te povećani kapacitet i povećanja prihoda.
      100.000 izv. X 100.000 kn/g = 10,000.000.000. ili
      10 mlrd.kn/g
    • Treću grupu čine OPG-ovo, Opće poljoprivredna gospodarstva.
      Zbog pojednostavljenja izdavanja računa,i administrativnih obračuna te proširenja djelatnosti i izvan poljoprivrede , može se očekivati proširena aktivnost. Povećani financijski rezultat je vjerojatan..
    • Četvrtu grupu čine sitni ugostitelji koji vide pojednostavljenje u poslovanju. Umjesto obračuna PDV-a (obračun dodane vrijednosti kao razliku prihoda uz 13 % poreza po izlaznom računu i 25 % poreza kao odbitna stavka po ulaznim računima. Novi model obračuna 7 % poreza na promet (bez odbitne stavke) pojednostavljuje poslovanje.
    • Petu grupu čine ostali kao: samostalni djelatnici; muzičari, pjevači, sportaši, odvjetnici, umjetnici, dizajneri, knjigovođe i sl. Činjenica je, da i ovi posebno nadareni i usko usmjereni izvođači imaju i drugih sklonosti, pa zašto im ne dozvoliti da ih prezentiraju na tržištu i tako poprave kućni budžet obavljajući domaću radinost uz dodijeljenu-djelatničku karticu.
  2. Financijski efekti i društvena zajednica
    • Novi ukupan prihod temeljen na analizama predviđen je s novih 40 mlrd kn/g. Obzirom da je ukupan prihod u RH 2014 g bio 630 mlrd kn/g, ovo povećanje iznosi 6,3%
    • Bruto društveni proizvod. Predviđajući novi ukupan prihod i prateći službenu statistiku možemo očekivati novi BDP od 20 mlrd kn/g . Ovo povećanje je 6,1 %. Vjerojatno će BDP rasti postepeno. Očekujemo da ćemo u 4. kvartalu postići prikazani rast.
    • Državni proračun - Budžet. Povećanje budžeta treba očekivati uglavnom od poreza na promet po stopi od 7 % , dok ostali prihodi, kao doprinosi, prirezi i sl. neće činiti značajan priliv. Izračunom ukupnog prihoda i propisane stope poreza na promet, očekuje se dodatne uplate u budžet od 2,8 mlrd kn/g


ZAKLJUČNA RAZMATRANJA

I DIO Sveopća mobilizacija stanovništva za stvaralaštvo

Projekt revitalizacije ukupnog hrvatskog gospodarstva, utemeljen je na modelu rasta „odozdo prema gore“ ( iz baze realnog sektora ). Zasnovan je na višefaznoj provedbi. Potrebno je regulatorno i organizacijski ujediniti svekoliko neaktivno stanovništvo( provesti sveopću mobilizaciju za stvaralaštvo ). Provesti liberalizaciju proizvodnje i obavljanja usluga u obiteljskim domaćinstvima , u raspoloživom prostoru, sposobnost djelatnika, djelatnosti koju rado obavljaju u svojem slobodom radnom vremenu.

II DIO Masovno slobodno i stimulativno stvaralaštvo

Sređenom regulativom – slobodom djelovanja, omogućena je inicijalna ekonomska energija za opći gospodarski rast. Intervencijom u postojeće slobodne prostore s izgrađenom infra strukturom , ne obrađenim poljima, napuštenim i devastiranim hotelima, raspoloživom radnom snagom, minimalnim financijskim potrebama i programima s brzim obrtnim kapitalom, svi uvjeti će biti zadovoljeni za pozitivan trend gospodarskog rasta.
Fiskalnom politikom – uvođenjem poreza na promet od 7 % , znatno olakšavamo administraciju, ubiranje i knjiženje poreza. Zbog većeg obima produkcije , povećavati ćemo i priliv financijskih sredstava u proračun.

III DIO Temeljno stvaralaštvo

Ovim projektom kompletirati ćemo politiku gospodarenja gospodarstvom.
Preraspodjelom kapitala ( reverzibilnim procesom usmjeravanja novca u realni sektor ) , dodatnim kapitalom realnom sektoru , prema novim kriterijima ( količini uplaćenog poreza ) financijski ćemo jačati stvaralaštvo a rezultati će biti evidentno značajniji.
Stimulativnom politikom dodjele jeftinih kredita realnom sektoru, subvencioniranih kamata od Vlade RH te povratom preplaćenog poreza ( mjereno prema ostvarenju, uplatama u prethodnoj god.) postižemo poticajni i natjecateljski duh proizvodnih i uslužnih djelatnosti.

START _ UP PROJEKT :

SVEOPĆA MOBILIZACIJA STANOVNIŠTVA ZA STVARALAŠTVO

Uporište projekta :

Rezolucija Evropskog Parlamenta

PODUZETNIŠTVO 2020. P7 _ TA(2013) 0512 od 21.11. 2013.

Ponovno buđenje poduzetničkog duha u Evropi

_ (2013/2532 – RSP ) i ( 0-000110 / 2013 – B7 – 0520 / 2013 )

Odabir relevantnih preporuka EU Parlamenta.
Od 53 preporuke odbrano je 7 preporuka i to: A 2, 5, 6, 28, 32, 37, 39

  1. Poduzetnički duh
    Ad. 2 Sposobnosti poslovne i poduzetničke odgovor su za nezaposlenost
    Ad. 5. Odrediti nacionalne mjere za samozapošljavanje
    Ad. 6. Nove vještine za nove poslove uvrstiti u nacionalne programe.
  2. Okruženje i uvjeti za poduzetništvo.
    Ad 28. U obzir uzeti i različite modele, poput obiteljskog poduzetnika
    Ad 32 Pravila obračuna PDV-a već dugo su jedna od najvećih prepreka 
    poduzetništvu. Potiče se EU komisija da kroz deklaraciju utječe na smanjenje tehnike obračuna PDV-a
    Ad. 37. Predlaže se Parlamentu da usvoji Povelju o Slobodnim zanimanjim
    Ad. 38. Uz razvoj inovacijskih vještina i domišljatosti, poduzetnike ne 
    treba usmjeravati samo na one školovane već i na talentirane i sposobne.
  3. Poduzetnici kao uzor
    Navodi : korektnost, uspješnost, uključenje žena, mladih, starijih, invalida, i useljenika.

Usvojeni tekstovi rezolucije : PT TA (2013 ) 038 ; P7 TA (2013 ) 0036

PRILOG br: 3

1. AKAKCIJSKI PLAN ZA RAZVOJ PODUZETNIŠTVA

Organizacija:

BOLJITAK – Stručna Udruga kreativaca,
Heinzelova, 66 , Zagreb, Hrvatska
OIB 68249200527

Operativni program:

– Opće obiteljsko gospodarstvo- OOG-o

DJELOKRUG

Ovaj projekt dio je ekonomskog programa, grane: proizvodno i uslužno gospodarstvo. Operativno to je individualno i obiteljsko privređivanje U proces reprodukcije uključuje : nezaposlene, umirovljenike, studente, branitelje, azilante i sl.
Aktivnosti u provedbi očekuju se od: Ministarstava, HUP, HGK, Regionalne i lokalne uprave, OCD, sindikata, medija i dr.

OBRAZLOŽENJE – Proces konzultacija i timski rad na Pravnoj osnovi djelovanja OOG – Opće obiteljsko gospodarstvo (nadležno tijelo, nadležni akt, mjesto registracije....)
Tehnika poslovanja: uvjeti poslovanja, opseg poslovanja, Fiskalna politika: obračun i uplata poreza i drugih obaveza.

METODOLOGIJA

Izrada regulativa za provedbu opće mobilizacije za stvaralaštvo.
Izrada priručnika „Vodič kroz poslovanje“
Medijske promocijske aktivnosti.

SAŽETAK ISHODA

Tijekom 2017 g. postići će u 200.000 do 300.000 novoga aktivnoga stanovništva a pozitivni rezultati biti će: rast BDP-a, samouposlenost, bolji standard i optimizam u naciji.


SEKUNDARNI POSLOVNI ISHODI

  1. Pokretanje velikog broja START-UP proizvodnih jedinica.
  2. Aktiviranje neiskorištenog prostora.
  3. Povećana roba i usluga na tržištu.
  4. Smanjenje uvoza.
  5. Cijelo životno učenje.
  6. Kooperantski odnosi.

INOVATIVNI ISHODI

  1. Osmišljeni novi sustav poslovanja
  2. Masovna mobilizacija stanovništva za stvaralaštvo

6) UKLJUČIVANJE PARTNERA

  1. __________________________________
  2. __________________________________

7) RIZICI I PRETPOSTAVKE

Pretpostavke:

U provedbi: Usvajanje regulative – pravilnika?

U realizaciji: 200.00 do 300.00 novo aktiviranih poduzetnika?

Rizici: a ) Utrošeno vrijeme b ) Utrošeni novac

8) ORGANIZACIJA PRAĆENJA

Provedbom u tri faze, od javne rasprave, prikupljanja mišljenja, zatvaranje financijske konstrukcije za pokriće troškova, formiranje i usvajanje normativnih akata, upis u registar djelatnika, propis tehnike poslovanja.

SMJERNICE ZA IZRADU PRAVILNIKA
Općega obiteljskoga gospodarstva / OOG-a /

REGULATIVA

DOMAĆA RADINOST

OPG Opće poljoprivredno gospodarstvo

OOG Opće obiteljsko gospodarstvo

Institucija za usvajanje Pravilnika

Ministarstvo gospodarstva

Ministarstvo obrta

Ministarstvo rada

Temeljni zakoni

Temeljni Zakon o obrtu

Temelju Zakon o poljoprivredi

Rezolucija EU Parlamenta od 21.11.2013. i temelj nacionalne strategije

Akt o poslovanju

Pravilnik

Pravilnik

Pravilnik

Izvršitelji poslova

Fizičke osobe

Nositelji poslova te članovi domaćinstava

Obiteljski poduzetnik (nezaposleni, umirovljenik ,student, i sl.)

Mjesto registracije

Županijski ured

Agencija za plaćanje u poljoprivredi

Županijski ured

Djelatnost

Iz Čl.3 Pravilnika i klasifikacijska. Lista NN128/03

Prodaja, turizam ,ugostiteljstvo i tradicionl.djelatnost

Sve odobreno u NKD uz iznimke i ograničenja

Ograničenja u poslovanju

Obavljanje osobnim radom.Odgovarajuće obrazovanje. I odobrene djelatnosti iz liste

Rad na zemlji. Odgovarajuća kvalif. Odobrena djelatnost iz liste

Sve je odobreno u NKD Izuzeta je: proizvodnja plina, kemikalija,lijekova, te eksploziva

Opseg poslovanja

Do 10 BOD u RH

Dopunska djelatnost do 50 % prometa iz vlastite poljoprivrede

Do 50 % UP/radniku u RH

Oporezivanje

Paušalno ili poslovne knjige

7 % porez na promet po svakom izdanom računu

Tehnika poslovanja

Upisnik i djelatnička kartica te vodič za poslovanje

Smjernice za ispis Pravilnika o općem obiteljskom gospodarstvu ( sveopćoj mobilizaciji stanovništva za stvaralaštvo ) bazirane su na već postojećim Pravilnicima o domaćoj radinosti i Pravilniku o općim poljoprivrednim
gospodarstvima, te vođene preporukama iz Rezolucije evropskog parlamenta.

PRILOG br: 5

Na temelju rezolucije Evropskog parlamenta od 21.11.2013. br: TA(2013 ) 038 ;
i P7 TA (3013 ) 0036 a posebno preporuka br: 1.2; koja govori o individualnoj sposobnosti, poslovnoj i poduzetničkoj, odgovor su za nizak ekonomski rast i nezaposlenost. Ista Rezolucija br: 1.5. određuje da države članice trebaju definirati nacionalne mjere za samo zapošljavane, a br: 2.28. navodi da u obzir treba uzeti i model poput obiteljskog poduzetnika. U br: 2.32. Potiće se Evropska komisija da se kroz deklaraciju utječe na novi sustav plaćanja PDV-a.
Isto tako u br: 2.37.predlaže se da Evropski parlament usvoji Povelju o slobodnim zanimanjima, a u br: 2.38. navedeno je da uz razvoj inovacijskih vještina i domišljatosti, poduzetnike ne treba usmjeravati samo na školovane.
Usklađeno s odlukom Sabora RH od 25.10.2013. o Strategiji razvoja poduzetništva RH 2013 – 2020.i omogućeno u Čl 54 Ustava RH, ( pravo na rad) ministar ................... utvrđuje

PRAVILNIK
O DOPUNSKIM DJELATNOSTIMA NA OPĆIM OBITELJSKIM GOSPODARSTVIMA

ČLANAK 1.

Ovim Pravilnikom utvrđuje se institucija za usvajanje pravilnika, usvajanje važećih odredbi akta o poslovanju, o mjestu registracije, o realizatorima posla, o dopuštenoj djelatnosti, ograničenju u poslovanju, opsegu poslova, o oporezivanju te o postupku upisa i tehnici poslovanja.

ČLANAK 2.

Temeljna institucija za usvajanje pravilnika je Ministarstvo .............................
Ozakonjeni pravilnik je temeljen na Rezoluciji evropskog Parlamenta od 21.11.2013. i Strategiji razvoja RH 2013-2020
Pravilnik o dopunskim djelatnostima na općim obiteljskom gospodarstvima, utvrđuje ministar .........................................

ČLANAK 3.

Izvršitelj poslova je punoljetna fizička osoba - obiteljski poduzetnik, koji proizvodi ili obavlja usluge u skladu sa svojim inovacijskim sposobnostima i vještinama a prema odredbama ovog Pravilnika i drugim utvrđenim propisima.
Mjesto registracije je nadležni Županijski ured ovisno o sjedištu izvršitelja poslova ili pri središnjem uredu u gradu Zagrebu.

ČLANAK 4.

Djelatnost koja se može obavljati u OOG-u prepuštena je umnim i fizičkim sposobnostima svakog pojedinca , a izbor je opisan u NKD.
Ograničenja djelatnosti odnose se na poslovanje s plinom, kemikalijama, lijekovima i eksplozivima

ČLANAK 5.

Opseg poslovanja određen je financijskim ograničenjem. Odobreni ukupni prihod godišnje je 50 % prosječnog bruto ukupnog prihoda radnika u RH.
Ostvarenjem većeg ukupnog prihoda djelatnik je dužan preregistrirati poslovanje.

ČLANAK 6.

Oporezivanje poslova utvrđuje se sa 7 % poreza na promet na temelju ukupne svote napisane na izdanom računu.

ČLANAK 7.

Upis poslovanja pri nadležnom tijelu obavlja se na propisanoj tiskanici u koju treba upisati: ime i prezime, mjesto obavljanja djelatnosti, OIB izvršitelja i pretežna djelatnost radi statističke evidencije.
Svaki djelatnik dobiva djelatničku karticu na kojoj su ispisani svi podatci iz prijavne tiskanice te registarski broj iz upisnika u registar.
Svaki djelatnik dobiva i vodič s preciznim uputama poslovanja: izdavanja računa i vođenja evidencije, promjenama u poslovanju i prestanku poslovanja.

ČLANAK 8.

Ovaj pravilnik stupa na snagu 8 dana nakon objave u narodnim novinama.

U Zagrebu, ...................... Ministar .................................