Mr.sc. Branko Grahovac, dipl.oec.
Dvorničićeva 21
10000 Zagreb
tel: 01/ 46 84  011,  mob: 098 / 357 139

 

VLADI REPUBLIKE HRVATSKE
 Predsjedniku Gosp. Zoranu MILANOVIĆU

Markov trg, 10000 Zagreb

PonudaPrijedlog za inicijativu Vlade RH prema EU (Europskoj komisiji) donošenjem novog akta:

Deklaracija o novoj politici financijskih institucija u pogledu podrške inovacijskim i razvojnim programima nacionalnih ekonomija

 

Obrazloženje

 

Globalna gospodarska situacija ne djeluje povoljno po većinu nacionalnih ekonomija, pa tako i ukup-na ekonomija Europske unije danas nije zadovoljavajuća. Odliv kapitala iz realnog sektora u financij-sku sferu imao je u Europskoj uniji za posljedicu i pad produkcije i pad konkurentnosti. To je pokrenu-lo negativni domino efekt urušavanja nekad uspješnih poslovnih struktura i nagrizanje europskih dru-štava u smislu: nepravedne preraspodjele kapitala, nemoralnih društvenih normi, velike i trome biro-kracije, korupcije, kriminala, itd... što se sve skupa vidi i u općem pesimizmu i čak depresiji pučanstva.

 

Gore navedena Deklaracija treba potvrditi čvrstu namjeru naše države da promijeni loše trendove i krene putem gospodarske revitalizacije, a za uspjeh u toj nakani treba osigurati:

  • potvrđivanje Republike Hrvatske kao nositelja Pilot projekta mjera za izlazak iz gospodarske krize.
  • sklapanje ugovora između Republike Hrvatske i Europske komisije na temelju usuglašenog stava o  potrebi hitnog djelovanja, bitnim ciljevima, fazama i rokovima za provedbu projekta, te o mjerilima za ocjenu i implementaciju rezultata projekta.

 

Budući da je takva namjera u skladu s načelima Europske unije, treba očekivati da će Europska komisija donijeti i odluku o sufinanciranju projekta sukladno novim načelima iz prijedloga Deklaracije o novoj politici financiranja.

 

Europskoj komisiji treba prepustiti odluku da li će za ovaj projekt raspisati natječaj pod gore predlo-ženim ili nekim drugim prikladnim naslovom, ili će mu naći prikladno mjesto  u sedmom okvirnom programu za istraživanje i tehnološki razvoj (EP7).

 

Nositelj pilot projekta treba biti Republika Hrvatska, operativni tim HGK, BICRO, NCP, CAP ili EI-Hr, a kontakt oso-be imenuje se naknadno.

 

Istodobno valja pokrenuti i model-projekt podizanja efikasnosti mjera za izlazak iz gospodar-ske krize. Sadržaj i načini provedbe tog projekta predloženi su u Deklaraciji o novoj politici financijskih institucija u pogledu podrške inovacijskim i razvojnim programima nacionalnih ekonomija.

 

Prema već uvedenoj svjetskoj praksi obim financijske pomoći utvrđuje se u visini 9% nacionalnog BDPa.

 

Izvori financiranja su kombinacija sredstava EU, MMFa, Svjetske banke, države, zaklada, fondova i dr.

Kriteriji distribucije sredstava precizirani su u Deklaraciji ... u odjeljku Dodani kapital.

 

Priprema i provedba projekta odvijala bi se u fazama:

  • Utvrđivanje konačnog prijedloga teksta Deklaracije ... u inicijativnoj grupi pri Vladi RH
  • Pregovori s Europskom komisijom
  • Usvajanje Deklaracije ... u Europskom parlamentu
  • Provedba Pilot projekta ... u Republici Hrvatskoj
  • Praćenje učinaka Projekta ... i poduzimanje korektivnih zahvata prema potrebi.

 

Više pojedinosti u vezi s ovim prijedlogom sadržano je u prilozima ovom dopisu, a osobno ostajem na raspolaganju za svako potrebno objašnjenje.

  

S osobitim poštovanjem, Vaš

Mr.sc. Branko Grahovac, dipl.oec.

U Zagrebu, dne 16. prosinca 2012.

 

 

Deklaracija o novoj politici financijskih institucija u pogledu podrške inovacijskim i razvojnim programima nacionalnih ekonomija

 

Opće odredbe

Članak 1.

Podržava se poboljšanje u politici financijske pomoći zemljama u gospodarskim poteškoćama, koje dovodi do povećane  "opće koristi" (materijalna, duhovna, sociološka i druga) od uloženog kapitala.

Članak 2.

Osnovna prilagodba princip djelovanja financijskog sektora novim gospodarskim uvjetima i trajnim druš-tvenim ciljevima je neinzistiranje na formalnom smanjenju troškovne strane nacionalnih pro-računa, koje izaziva opće smanjenje kupovne moći, a time i smanjenje obima proizvodnje i pružanja us-luga.

Članak 3.

Glavni cilj financijske politike postaje (ekološki i sociološki održivo) povećanje nacionalnog BDP-a. Radi toga opća mobilizacija u inovativnom i stimulativnom stvaralaštvu treba postati općenito podržana i ko-rištena mjera  nacionalne ekonomije.

Članak 4.

Metodika planiranja financiranja programa iz pretpristupnih i kohezijskih fondova osnovanih od EU komisije temelji se na "Logičkoj matrici".

Članak 5.

Vertikalna logika (već dobro uhodana praksa u financiranju pojedinih programa/projekata) je slijed  na-dovezanih aktivnosti iz kojih se prikupljaju informacije nužne za razumijevanje i ostvarivanje projekta.

Vertikalnu logiku određuju četiri temeljna zadatka:

  1. Identifikacija stanja i definiranje problema.
  2. Definiranje pretpostavki za otklanjanje problema.
  3. Provođenje aktivnosti nužnih da se pretpostavke ostvare.
  4. Formuliranje cilja koji se mora postići.

 

Članak 6.

Horizontalna logika je suma niza parcijalnih ciljeva, a završno je rješenje skupni cilj cijeloga projekta.

Članak 7.

Ova deklaracija potiče svako nastojanje da se u sve buduće ciljeve za revitalizaciju proizvodnog i uslužnog gospodarstva (financiranje provedbe) ugrađuju  efikasniji elementi-smjernice za opću mobilizaciju stanovništva u stvaralaštvu.

Članak 8.

Skupni cilj revitalizacije gospodarstva je globalni boljitak.

Globalni boljitak očituje se kroz: opću likvidnost, uredno plaćanje, povećane narudžbe, veću produkciju, zapošljavanje, snižavanje cijena, povećanu konkurentnost, veći rast BDP-a, smanjenje uvoza iz neeurop-skih područja, jačanje rejtinga, niže kamate, povećanje izvoza, opću normalizaciju, te poboljšanje život-nog standarda pučanstva.

Članak 9.

Iz skupnog cilja "globalnog boljitka" proizlazi horizontalna logika s  četiri parcijalna cilja: slobodno poduzetništvo, preraspodjela kapitala, dodatni kapital i stimulativno stvaralaštvo.

 

Temelj djelovanja

Članak 10.

Parcijalni ciljevi mogu biti razrađeni kroz submatrice; tabele, studije, programi i sl.

Članak 11.

- SP - Slobodno poduzetništvo znači uklanjanje  svih birokratskih kočnica. Submatricu čini slobodno stvaralaštvo obzirom na:

  1. raspoloživi prostor
  2. djelatnost kojom se poduzetnik bavi
  3. kadrove koji su raspoloživi
  4. radno vrijeme koje zahtijeva produkcija ili pružanje usluga.

 

Članak 12.

- PK - Preraspodjela kapitala kao potreba ispravka prelijevanja kapitala iz produkcije putem financijskih institucija i trgovine u uski krug vlasništva. Vrijeme pripreme, produkcije, plasmana i naplate treba maksimalno smanjiti. Skraćenjem naplate (maks. 30 dana) realni sektor ponovno postaje primarni učesnik razvoja.)

 

*komentar

Gospodarstvo tranzicijskih zemalja gotovo jednu trećinu ukupnog prihoda imaju otuđeno zbog kašnjenja na naplatu. Ovime izazvanu nelikvidnost nadoknađuju novim zaduženjima i novim osiromašenjem.

 

Članak 13.

- DK - Dodani kapital kao nadoknada za slabljenje gospodarstva (pogotovo izloženog recesiji od 2008. do 2012.) očituje se u financijskoj ispomoći. Nacionalne ekonomije nastoje djelovati antirecesijski, a prosjek ispomoći iznosi 9% BDPa. Ovisno o tome da li se na domicilnom tržištu prodaje domaći nacionalni proizvod ili uvozni, usmjeravati će se financijska pomoć. Tako ona može osnažiti potrošnju ili direktno ojačati produkciju.

 

Novi kriterij distribucije dodatnog kapitala: dodjela kapitala u visini uplaćenog PDVa u proteklih 12 mjeseci. Kapital može biti dodijeljen kao kredit subvencioniranih kamata, putem poslovnih banaka, na temelju generalne garancije nacionalne vlade.

Ovime su zadovoljeni kriteriji za dodjelu

  1. produktivnost
  2. organizacijska sposobnost
  3. djelatnost
  4. teritorijalnost

 

*komentar

Posebni značaj ove deklaracije je izmjena dosadašnjih kriterija potpora (subvencija, pomoći ili donacija) s problematičnim kriterijima kao: u poljoprivredi po hektaru, kilogramu, litri, stablu, životinji i sl.

Posebna je nepravda što su neke grane gospodarstva privilegirane (turizam, poljoprivreda) dok je u drugima (metalna, tekstilna i sl.) izostala pomoć.

 

Članak 14.

- SS - Stimulativno stvaralaštvo provodi se kroz povrat više uplaćenog PDVa u tekućoj godini u odnosu na uplate u prošloj godini. Očito je ovo veoma stimulativno, a izbjegavanje plaćanja poreza na dodanu vrijednost registriranog gospodarstva i stvaralaštva, te plaćanja poreza po djelatničkoj kartici PDK u sivoj ekonomiji, honorarnom upošljavanju, socijalnom poduzetništvu nestaje.

 

Članak 15.

Stimulacije u nove tehnologije, inovacije, tržišta, kadrove, te stimulacije u strateške projekte i sl. posebno se reguliraju.

Članak 16.

Masovno stimulativno stvaralaštvo "slobodnih ljudskih potencijala" organizira se dodjelom djelatničke kartice. Porez po djelatničkoj kartici PDK određuju nacionalne vlade (preporučuje se u visini 7%) bez prava na odbitak pretporeza. Stimulativnost se postiže dodjelom kredita u visini uplate poreza u prošloj godini, te povratom (na kraju poslovne godine) više uplaćenog u odnosu na prošlu godinu.

 

Završne odredbe

Članak 17.

Temeljem ove Deklaracije nacionalne ekonomije sačiniti će se „Vodič kroz projekt“ sa svim relevantnim preporukama za provedbu.

Članak 18.

Ovaj pilot projekt pratiti će mješovita komisija. Temeljem ekonomskih parametara utvrditi će se moguća poboljšanja. Ovaj akt predstavlja "opći model" za primjenu oporavka tranzicijskih zemalja kao i cjelokupne EU.

 

 

U Zagrebu, 16. prosinca 2012.